Termoplast på Puck....

En så mærkelig titel på et indlæg kræver en forklaring.

I april deltog jeg på ATCD, hvor jeg blev rigtig begejstret for Puck. 
Puck er et lille mikroskop, der sender billedet via wifi til din tablet. På tabletten kan du optage billeder og film, som din Puck filmer. Ganske genialt til undersøgelse af dyr, planter, støv osv.
En god ting ved Puck er, at den selv stiller skarpt, så alt hvad man skal gøre er at sætte den over det man vil undersøge og så ellers holde øje med, hvad der foregår på skærmen.

Puck set på ATCD
Efter ATCD blev jeg nødt til at få fingrene i en Puck, men der var bare et problem. Hvordan hænger skrøbelig elektronik sammen med hårhændet brug udendøres??

Svaret fandt jeg også på ATCD, hvor jeg i Silkeborg kommunes FabLab fik en snak, hvor vi fandt frem til at Termoplast kunne være løsningen til en indpakning, så Puck'en ikke lider overlast.

Termoplast er små plastikkugler, der smelter ved knap 70 grader, hvorefter man kan forme dem til præcis den form man ønsker. Det giver uanede muligheder for at lave produkter og afprøve designs.
Det bedste ved termoplast er, at du bare smelter det om igen, hvis du ikke er tilfreds med det du har lavet. Se bare her:  


Mine designevner rækker ikke så langt, men alligevel kom jeg efter tre forsøg frem til en fornuftig indpakning, der løser opgaven.
En væsentlig ting er at pakke puck'en ind i husholdningsfilm inden man begynder at eksperimentere. Det lærte jeg på den hårde måde ;)
Mit endelige produkt har et skåt snit, som jeg lavede med en skarp kniv. Hvis ikke kan man ikke få puck'en ud efter endt brug...

Næste gang du står overfor at reparere ting, designe joystick eller andet skal du ikke tøve med at bruge termoplast. Det er bestemt ikke sidste gang jeg gør det!!

Termoplast
Puck
Selvgjort er velgjort!!!


Etiketter: