Tilbage til skolen

Så er sommerferien overstået og vi ser frem imod et nyt skoleår. Det er altid spændende at sige goddag til nye elever og kollegaer. Et nye skoleår medfører også en lang række spørgsmål for mit vedkommende. Hvilke nye tiltag skal der satses på? Hvad er væsentligt at få implemeneteret på skolen og hvordan gøres det bedst for alle parter. Hvilke netværk er vigtige at deltage i og hvilke messer/workshops skal man deltage i med mere.

Jeg stiller mig selv disse spørgsmål for ikke at komme til at fare forvildet rundt i det konstante vidensflow der findes omkring IKT.

I år har vi bl.a valgt at fokusere på implementeringen af Tap Speak Choice i en opsætning der rummer de 50 mest anvendte kerneord. Inspirationen er hentet fra Gail van Tatenhovens oplæg om kerneord på sidste års ISAAC konference.

Opsætningen skal egentlig være med forskellige farver baggrund afhængig af hvilken ordklasse der er tale om, men pt. er det ikke muligt i Tap Speak Choice.

Implimenteringen af de 50 kerneord bliver interessant at følge. Hvordan lykkes det at få hele skolen til at bruge et sådant system til kommunikation med de børn, der har behov for en ASK (Alternativ Supplerende kommunikation) løsning? Skolens kommunikationsvejledere går forrest og har oprettet tværfag på alle afdelinger, hvor der arbejdes med ordene og deres betydning samt hvordan man bruger Tap speak choice opsætningen.
Ud over Tap speak choice har vi lavet samme opsætning i programsnedkeren og kan således præsentere alle børnene for den samme opsætning på vores touchcomputere og smartboards.
Jeg glæder mig til at se, hvor vi er om et år på denne front!

Derudover kommer skoleåret til at handle rigtig meget om brugen af Ipads på forskellige niveauer.

Vi har pt klassesæt af ipads som de forskellige klasser kan låne. Derudover er der en enkelt ipad i alle klasser, som lassen råder over. Det nye er, at rigtig mange forældre har foræret deres barn en ipad og gerne vil sende den med i skole. Det åbner helt nye perspektiver for brugen af ipads på skolen. Ikke mindst muligheden for at tilpasse en ipad til det enkelte barn i forhold til indstillinger, apps, begrænsninger mm.

Vi skal således arbejde med ipads i forbindelse med et bosted og afsøge hvordan den kan bruges i samarbejde mellem skole og bosted omkring enkelte børn. Derudover holder jeg flere interne kurser i IKT, hvor brugen af ipads får en stor rolle. Endelig afholder jeg også enkelte eksterne kurser i brugen af ipads i specialpædagogisk kontekst.

Sidst men ikke mindst har vi fået lov til at være testskole på app'en appwriter. Skrivestøtte og OCR behandling på Ipad. Det bliver yderst interessant at se om vores elever bliver mere skriftlige ved muligheden for skrivestøtte på Ipad.

Jeg har lavet denne lille film, der fortæller hvordan man opretter et dokument i appwriter:



Hvad med dig. Hvilke udfordringer står du overfor i det kommende skoleår? Skriv gerne en kommentar!

Etiketter: , , ,